Idag har vi jobbet med SWOT-analye av bedriften vår og startet på utkast til logo.
En SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threaths) er en måte å kartlegge bedriftens interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler. For eksempel hvilket utstyr vi har tilgang til (styrke) og andre konkurerende bedrifter i nærheten (trussel). Vi ble ikke helt ferdige med det idag, så den får jeg publisere senere.
Vi fikk også i oppgave å lage utkast til bedriftens logo, med utgangspunkt i navnet vi har valgt og et symbol. Vi har valgt å kalle oss Helt Grafisk UB. Her er logoen jeg lagde:
Den er ikke 100% ferdig, men dette er utkastet jeg skal levere inn. Vi måtte også vise hvordan logoen fungerer i forskjellige størrelser og på forskjellig bakgrunn.
Jeg har laget den i Adobe Illustrator. Jeg ville få med noe som viser hva bedriften skal gjøre, og da tenkte jeg at CMYK-fargene passet bra, siden vi skal produsere trykksaker, og da bruker man jo CMYK. Symbolet er lett gjenkjennelig for folk flest og jeg tror det beskriver hva bedriften skal gjøre på en god måte.
Siden logoen er "hjørneformet" kan den plasseres nederst i høyre hjørne på f.eks en plakat eller en brosjyre, for å vise hvem som har laget den. Fontene jeg har brukt skaper kontrast. Fonten på grafisk og UB er rund i kantene, noe som blender godt inn med sirklene, mens fonten på helt er i bold og skiller seg ut.